Wybierając dietę na odchudzanie zwykle kierujemy się tym, jak szybko pozwoli ona osiągnąć wymarzoną wagę. Dlatego porównujemy efekty diet odchudzających na przykładzie osób, które już je stosowały. Jednak na tempo odchudzania ma wpływ nie tylko to, jaką metodę wybierzemy, ale również nasze indywidualne predyspozycje. Jeśli zastanawiasz się, dlaczego jedni chudną szybciej, a inni wolniej, koniecznie poznaj listę czynników, od których zależy tempo odchudzania.


Dieta

Kaloryczność i zawartość składników odżywczych ma decydujący wpływ nie tylko na wagę, ale na ogólny stan Twojego organizmu. Warto jednak pamiętać, że liczy się nie tylko to, co jesz, ale również jak. Wielkość porcji, częstotliwość spożywania posiłków, a nawet to, czy celebrujesz posiłek czy zjadasz go w biegu – to wszystko ma znaczenie.


Leki

Niektóre lekarstwa utrudniają skuteczne odchudzanie, ponieważ wpływają na Twój metabolizm lub zwiększają apetyt, czy nawet łączą oba efekty. Do leków, które najczęściej wpływają na wagę należą środki antydepresyjne, uspokajające i leki psychotropowe podawane przy psychozie maniakalno-depresyjnej czy w bezsenności. Kolejną grupą są środki antykoncepcyjne i sterydowe leki przeciwzapalne.  

 

Podstawowe czynności mimowolne i działania nieświadome

Wszystkie czynności, które wykonuje Twoje ciało bez udziału Twojej woli – oddychanie, pompowanie krwi, mruganie – także zużywają kalorie, a natężenie czynności ma wpływ na metabolizm. Podobnie jest z odruchami i działaniami, które wykonujesz jako reakcje na sytuacje stresowe. Podbieganie do telefonu, podskakiwanie na nieoczekiwany hałas, gestykulowanie podczas rozmowy, kręcenie się na krześle w trakcie ważnego spotkania, zasłanianie się lub uciekanie w obliczu potencjalnego zagrożenia... Chociaż nie wykonujesz tych czynności umyślnie, mają one wpływ na ilość spalanych kalorii.

Czynności celowe

Wszystkie czynności dodatkowe, które wykonujesz poza działaniami nieświadomymi i odruchami również przyczyniają się do spalania kalorii. Ćwiczenia fizyczne, spacery, ale również  pokonywanie drogi do konkretnego celu – choćby samochodu czy sklepu – im więcej takich działań, tym więcej spalanych kalorii.


Sen

Badania potwierdziły, że osoby, które śpią mniej niż sześć godzin, są bardziej narażone na przyrost masy ciała i trudniej im zgubić zbędne kilogramy. Dzieje się tak ponieważ u takich osób rośnie stężenie dwóch hormonów: greliny i kortyzolu.


Uwarunkowania genetyczne

Kiedy podejmujesz odchudzanie, Twój kod DNA też ma „swoje do powiedzenia”. Nie zapominaj, że styl życia Twoich rodziców miał wpływ na to, ile sami ważyli i jakie geny przekazali Tobie. Nie oznacza to jednak, że niektórzy są skazani na nadwagę czy otyłość, ale jedynie to, że jednym łatwiej zachować prawidłową masę ciała, a inni muszą o nią zawalczyć z większą determinacją.


Poziom tkanki tłuszczowej w organizmie

Tempo odchudzania jest w znacznej mierze uzależnione od ilości zgromadzonych zapasów tkanki tłuszczowej. Co ciekawe, osoby z jej wyższym poziomem mogą chudnąć szybciej od osób, które walczą z pozbyciem się pozostałości tkanki tłuszczowej. To dlatego zwykle początki odchudzania na diecie redukcyjnej przynoszą najbardziej spektakularne efekty.


Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) właściwe tempo odchudzania pozwala na bezpieczną utratę około 0,5-1 kg na tydzień i właśnie taki spadek wagi zakładamy w proponowanych przez nas kuracjach Naturhouse – informuje Katarzyna Payerhin, dietetyk Naturhouse. Warto pamiętać, że zachowanie właściwego tempa utraty wagi pomaga również uniknąć efektu jo-jo – dodaje specjalistka. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat bezpiecznego i efektywnego odchudzania, zapisz się na wizytę w Naturhouse. Sprawdź poziom tkanki tłuszczowej w swoim organizmie podczas bezpłatnej konsultacji, porozmawiaj z dietetykiem i podejmij kurację na skuteczny i trwały spadek wagi.



Konsultacja dietetyczna:

mgr Katarzyna Payerhin
dietetyk Naturhouse

Umów się na bezpłatną konsultację u dietetyka