Zbliża się lato. Większość z nas planuje już urlopy, jednocześnie obmyślając rozpoczęcie kolejnej diety, która tym razem da upragnione rezultaty. Pewnie Ty też próbowałaś już wszystkich sposobów na pozbycie się zbędnych kilogramów. Zazwyczaj porzucałaś dietę po kilku tygodniach, bo nie dawała oczekiwanych efektów albo dopadał Cię efekt jo-jo. Dowiedz się dlaczego tak się dzieje – poznaj swój organizm i pozbądź się nadwagi raz na zawsze.

 

Zrozumieć swoje ciało

Wiele osób od kuracji odchudzającej oczekuje szybkich efektów. Stosują modne w danym momencie, najczęściej drastyczne diety, skupiające się na ograniczeniu ilości i kaloryczności przyjmowanego pożywienia do niezbędnego minimum. W początkowej fazie takiej „kuracji” kilogramy na wadze spadają stosunkowo szybko, więc teoretycznie osiągamy swój cel. W efekcie jednak takie postępowanie prowadzi do spowolnienia metabolizmu, który jest jednym z najistotniejszych elementów warunkujących powodzenie kuracji odchudzającej. Organizm, który otrzymuje za mało pożywienia, w pewnym momencie buntuje się i nie zrzuci już ani kilograma więcej, a wręcz przeciwnie - zacznie magazynować zapasy, aby przetrwać ten gorszy okres, w oczekiwaniu na powrót do normalnego sposobu odżywiania sprzed diety. Po zakończeniu takiej kuracji szybko nadrobi straty z nawiązką, aby mieć odpowiednie zasoby, gdyby znów za jakiś czas zabrakło mu pożywienia.

 

Zamknięte koło

Podejmując się wielu prób odchudzania na własną rękę, stosując modne diety niedopasowane do potrzeb organizmu i naszego trybu życia, wpadamy w błędne koło. Początkowo chudniemy, ale później kilogramy wracają. W ten sposób możemy nawet doprowadzić do sytuacji, w której organizm będzie bronił się przed kolejnymi spadkami wagi, pomimo stosowania dobrze zbilansowanej diety odchudzjącej pod okiem specjalisty dietetyka.

Prawidłowo przeprowadzona kuracja odchudzająca nie powinna więc dążyć do jak najszybszych spadków wagi, ale do pobudzenia metabolizmu i stopniowej utraty nadmiernych kilogramów. Trzeba pamiętać, że jest to proces, który trwa, ale przeprowadzony pod opieką dietetyka na pewno będzie bezpieczny dla naszego zdrowia i skuteczny. O tym jak wygląda skuteczne odchudzanie krok po kroku oraz czego możemy spodziewać się na jego poszczególnych etapach, przeczytasz poniżej.

Odchudzanie krok po kroku

Etap I

Podczas pierwszego etapu odchudzania możemy spodziewać się sporych spadków masy ciała. W zależności od organizmu i tzw. historii dietetycznej (podejmowanych wcześniej prób odchudzania), możemy liczyć na ubytki około 1-2 kg na tydzień. Najczęściej jest to efektem wprowadzenia dużych zmian w sposobie odżywiania, spożywania regularnych i odpowiednio zbilansowanych posiłków oraz sporej ilości wypijanej wody. Na tym etapie w dużej mierze pozbywamy się nagromadzonej między tkankami wody metabolicznej.

Etap II

Na tym etapie utrata kilogramów powinna stabilizować się na poziomie 0,5-1 kg tygodniowo. Jest to zalecane przez Światową Organizację Zdrowia bezpieczne dla naszego organizmu tempo chudnięcia. Takie spadki masy ciała gwarantują stopniowy ubytek nagromadzonej tkanki tłuszczowej i wody metabolicznej oraz trwałe rezultaty. W trakcie tego etapu organizm lepiej przyswaja składniki odżywcze, mamy więc więcej energii i polepsza się nasze samopoczucie.

Etap III

Podczas tego etapu możemy zaobserwować mniejszy spadek masy ciała, a nawet zatrzymanie wagi na pewien czas – to znak, że organizm przyzwyczaja się do nowych warunków. Często jest to spowodowane jego „reakcją obronną”, szczególnie jeśli wcześniej podejmowaliśmy już próby odchudzania na własną rękę. Ważne, aby się nie poddać i przetrwać „moment zatrzymania”. Po pewnym czasie kilogramów znów zacznie ubywać. Podstawa to systematyczność i wsparcie profesjonalnego dietetyka, który zastosuje odpowiednie postępowanie i suplementację, dzięki czemu zmobilizuje organizm do dalszego odchudzania.

Dowiedz sie więcej o tzw. momencie zatrzymania>>

Etap IV

Po osiągnięciu wyznaczonego celu niezwykle ważnym etapem jest stabilizacja uzyskanych wyników. Proces ten powinien przebiegać stopniowo. Pod okiem dietetyka należy wprowadzać produkty, które do tej pory były ograniczone na diecie redukcyjnej, tak aby organizm wiedział jak sobie z nimi poradzić po zakończeniu kuracji. Trzeba jednak pamiętać, aby nie wracać do nawyków żywieniowych sprzed diety. Skoro wtedy powodowały wzrost wagi, to teraz również się do tego przyczynią. Ważne jest więc, żeby prawidłowe nawyki żywieniowe, których podczas kuracji uczy nas dietetyk, stały się dla nas codziennością i sposobem na życie, aby uniknąć efektu jo-jo.