Zielona kawa budzi wiele kontrowersji. Jedni uważają, że pomaga schudnąć, inni – wręcz przeciwnie. Ale czym właściwie jest zielona kawa i skąd wzięła się moda na jej stosowanie? Pora przyjrzeć się jej fenomenowi.

Popularność zielonej kawy zapoczątkował telewizyjny eksperyment przeprowadzony przez tureckiego lekarza Mehmeta Oz, który zaangażował do niego sto kobiet. Pięćdziesiąt z nich przez dwa tygodnie otrzymywało zieloną kawę, a drugie pięćdziesiąt jedynie placebo. Kiedy w pierwszej grupie odnotowano redukcję masy ciała o 1 kg, bez zmiany diety, wniosek wydawał się oczywisty: zielona kawa wspomaga odchudzanie. Skąd taki wynik i czy na tej podstawie naprawdę można uznać, że kawa to dobry sposób odchudzanie?

Zielona kawa to ziarna tej samej kawy, którą znamy od zawsze, ale niepoddane obróbce cieplnej ani fermentacji. W związku z tym, zostają zachowane pewne właściwości, które ziarna zatracają, kiedy wysoka temperatura wnika do ich wnętrza. W ziarnach zielonej kawy znajdują się alkaloidy purynowe, czyli kofeina, teobromina i teofilina, a także około 180 substancji lotnych (wśród nich związki aromatyczne). Tym, co odróżnia skład zielonej kawy od czarnej, jest przede wszystkim wysoka zawartość kwasu chlorogenowego, którego w palonej kawie pozostaje już niewiele. Ponadto, kawa palona zawiera również mniej kofeiny i cukrów (ziarna kawy niepalonej zawierają 1,2–2,2% kofeiny).

Zielona kawa a odchudzanie

Kwas chlorogenowy jest antyoksydantem, który powszechnie występuje w tkankach roślinnych. Wykazuje również działanie przeciwwirusowe i bakteriobójcze. Pozytywne działanie tego kwasu na redukcję masy ciała potwierdziły badania naukowe na myszach. Wykazały one, że regularne spożywanie zielonej kawy może przeciwdziałać nadwadze i otyłości, ponieważ obecność kwasu chlorogenowego w organizmie obniża ilość cukru wchłanianego w przewodzie pokarmowym, co zmusza organizm do uwalniania wcześniej zgromadzonych zapasów tak, aby nie doszło do niedoborów energetycznych. Kwas chlorogenowy może też obniżać stężenie trójglicerydów w krwi i oddziaływać na metabolizm. Razem z innymi polifenolami tłumi przewlekłe stany zapalne, które w konsekwencji prowadzą do takich chorób jak miażdżyca, cukrzyca, choroby nowotworowe i autoimmunologiczne. Ponadto, zielona kawa wpływa na regulację produkcji komórek tłuszczowych, a także genów związanych z metabolizmem białek i lipidów. Eksperyment na ludziach potwierdził pozytywny wpływ zielonych ziaren kawy na procesy odchudzania, ale wyłącznie w trakcie przestrzegania zdrowej diety.

Zielona kawa zawiera dużą ilość kofeiny, która wywołuje efekt silnego pobudzenia, a taki stan również przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej – przypomina nam Katarzyna Payerhin, dietetyk Naturhouse i uczula, że – Powinny o tym pamiętać zwłaszcza osoby, które mają nadciśnienie tętnicze lub cierpią z powodu innych chorób układu krążenia i serca. Ponadto, duże spożycie kawy wpływa niekorzystnie na układ pokarmowy. Zanim sięgniemy po zieloną kawę, warto zasięgnąć rady specjalisty od zdrowego żywienia i podjąć pełnowartościową i odpowiednio zbilansowaną dietę.

Zielona kawa może okazać się pomocna w trakcie odchudzania. Warto jednak sięgać po tę ze sprawdzonego źródła - na przykład z Naturhouse.

Apinat Cafe Verde oprócz zielonej kawy zawiera chrom, dzieki któremu pomaga poskromić apetyt na słodycze. Apinat Cafe Verde jest również wzbogacony w witaminy z grupy B, które biorą udział w welu procesach energetycznych w organizmie i wspomagają pracę układu nerwowego. Połączenie zielonej kawy, chromu i witamin z gruby B wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej i ułatwia odchudzanie.

Jeśli chcesz rozpocząć efektywne i bezpieczne odchudzanie, zapisz się na wizytę u dietetyka w wybranej placówce Naturhouse. Nasi specjaliści czekają na Ciebie.



Konsultacja dietetyczna:

mgr Katarzyna Payerhin
dietetyk Naturhouse

Umów się na bezpłatną konsultację u dietetyka