Jest takie danie, znane od wieków, które w kuchni wciąż stwarza pole do kulinarnego popisu. Zupa – źródło energii, element diety, skarbnica witamin i minerałów.
 
CHOĆ TRUDNO W TO UWIERZYĆ, CZŁOWIEK POZNAŁ JEJ SMAK NA DŁUGO PRZED TYM, ZANIM WYNALEZIONO NACZYNIA DO GOTOWANIA. Rolę garnka spełniał wówczas niewielki, wyłożony zwierzęcymi skórami, dołek wykopany w ziemi. Człowiek pierwotny wlewał do niego wodę, dodawał składniki i gotował, wrzucając do środka rozgrzane w ognisku kamienie. Pomysłowe i niezbyt skomplikowane. Właściwie i dziś nie potrzeba zaawansowanych umiejętności, by stworzyć smaczną i wartościową zupę na każdą okazję.
 
PRZEPYSZNA RÓŻNORODNOŚĆ

Ze względu na rodzaj wywaru zupy dzielimy na jarskie, rybne, mięsne oraz jarzynowo-mięsne, w których do gotowania oprócz warzyw dodaje się kości i mięso. Zupy czyste to te niezagęszczane mąką, zasmażką, tłuszczem lub żółtkiem, a także niezabielane mlekiem, śmietaną i jogurtem naturalnym (niektóre z tych składników podnoszą kaloryczność o ponad połowę!). Obok  tradycyjnych zup, sycące i pożywne są również kremy. Mamy coraz częściej serwują je swoim małym niejadkom, przemycając w zmiksowanej postaci niezbyt chętnie jadane przez dzieci warzywa. Do przyrządzenia zupy możemy wykorzystywać produkty sezonowe lub mrożonki, wybierać je w zależności od preferencji smakowych czy zdrowotnych, doprawiać według własnego uznania i za każdym razem otrzymywać zupełnie inne danie. Zupa sprawdza się zarówno jako śniadanie (w postaci zupy mlecznej), jak i podstawowe danie obiadowe lub kolacja.

DIETA W PEŁNI ZBILANSOWANA

Według dietetyków, by zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na składniki mineralne i witaminy, powinniśmy spożywać dziennie około pół kilograma warzyw. Zupa to doskonały sposób, by te zasoby dość szybko uzupełnić. Najbardziej wartościowe są warzywa nierozgotowane, serwowane bezpośrednio po przyrządzeniu. W odróżnieniu od innych dań, zupa jest posiłkiem o zbilansowanej zawartości białka, tłuszczów i węglowodanów. Nie powinny od niej stronić osoby na diecie. Wystarczy pamiętać o kilku praktycznych zasadach „odchudzania” zupy, a porcja tego pełnowartościowego dania (około 300 ml) nie przekroczy 150 kcal, wypełni żołądek i zmniejszy apetyt na drugie danie. Zupa to doskonałe źródło błonnika pokarmowego, który w ugotowanych warzywach jest zdecydowanie łatwiejszy do przyswojenia. W połączeniu z wodą, której jest tu prawie 90%, daje uczucie sytości. Zupa ma również ogromne znaczenie w nawadnianiu naszego organizmu.
 
ZUPA NA RECEPTĘ

Nie do przecenienia są właściwości prozdrowotne zup, np. rosół wzmacnia odporność i łagodzi objawy infekcji, barszcz czerwony działa oczyszczająco, zmniejsza ciśnienie krwi i obniża poziom „złego” cholesterolu, a pomidorowa wzmacnia pracę serca. Ogórkowa, podobnie jak kapuśniak, jest źródłem probiotyków, z kolei cebulowa idealnie radzi sobie z przeziębieniami. Zupa z zielonego groszku to skarbnica witamin niezbędnych dla prawidłowej kondycji skóry. Grochowa natomiast jest źródłem magnezu oraz wapnia. Warto też, przykładem Japończyków, skusić się czasem na miso, czyli rybny bulion z dodatkiem pasty sojowej, który zapobiega rozwojowi chorób nowotworowych.
 

DOBRANE TOWARZYSTWO

A co do zupy? Możliwości jest naprawdę wiele – począwszy od chrupkich grzanek, groszku ptysiowego, chipsów warzywnych lub paluchów, przez składniki gotowane (np. ziemniaki, uszka, makarony, ryż, kasze) po pieczone bułeczki, paszteciki i krokiety. Wszystkie dodatki uzupełniają wartość odżywczą zupy, wzmacniają jej smak, ale jednocześnie podnoszą kaloryczność. Warto o tym pamiętać, dokonując wyboru na przykład między zwykłym a razowym makaronem.


ZUPA NA DIECIE

  • Gotuj wywar na chudym mięsie, wykorzystuj ryby i owoce morza.
  • Zrezygnuj ze śmietany i zasmażki na rzecz jogurtu naturalnego.
  • Zagęszczaj zupę nasionami quinoa (komosa ryżowa) lub chia, które dodatkowo dostarczą wielu składników odżywczych.
  • Zamiast soli sięgaj po przyprawy, które ułatwiają trawienie, działają rozkurczowo, przeciwbakteryjnie, jak cząber, curry, imbir, oregano, a przed podaniem posyp zupę świeżą natką pietruszki, szczypiorkiem lub koprem.

Jeśli nie masz czasu na długotrwałe przygotowanie bulionu, skorzystaj z prostszego i szybszego rozwiązania! Użyj kostki warzywnej Dietesse! Kostki dostępne w Centrach Dietetycznych są niezwykle aromatyczne i esencjonalne. Sącałkowicie naturalne! Nie zawierają konserwantów ani wzmacniaczy smaku (m.in. glutaminianu sodu). Dostępne są 2 rodzaje kostek bulionowych Dietesse:

  • bez soli
  • o obniżonej zawartości soli.

Kostki nadają głębi każdemu daniu. Możesz dodać je nie tylko do zup, ale również do sosów czy innych potraw (np. pokruszonymi natrzeć mięso przed obróbką cieplną).


 

Konsultacja dietetyczna - mgr Beata Prusińska

dietetyk kliniczny
dietetyk Naturhouse


 

Artykuł pochodzi z czasopisma Peso Perfecto, dostępnego we wszystkich Centrach Dietetycznych Naturhouse.

Zachęcamy do lektury!