We Francji i w Niemczech są kochane przez miliony, w Polsce - wciąż jeszcze mało znane i mające opinię warzyw “egzotycznych”. Tymczasem zielone szparagi warto włączyć do swojej diety z uwagi na ich niezwykłe właściwości odżywcze i… walory smakowe! Dowiedz się, dlaczego warto jeść je jak najczęściej.


Dlaczego warto jeść szparagi?

Czy wiesz, że we Francji szparagi były (a przez niektórych nadal są) uważane za silny afrodyzjak? To, czy rzeczywiście wykazują działanie tego rodzaju, jest trudne do zweryfikowania - faktem jest natomiast, że posiadają niezwykle dużo właściwości zdrowotnych. Zawierają one bardzo duże ilości kwasu foliowego - jest to substancja, która wspomaga działanie układu krwionośnego, opóźnia proces starzenia się i sprzyja regeneracji uszkodzonych komórek. Ponadto, kwas foliowy jest niezbędny do prawidłowego rozwoju dziecka w łonie matki - przez co jest ważnym składnikiem diety kobiet w ciąży i planujących dziecko. Właściwości zielonych szparagów sprawiają także, że są one polecane osobom, które mają tendencje do częstych infekcji - zawierają one bowiem substancję zwaną glutationem, która wspomaga układ odpornościowy oraz przyspiesza oczyszczanie wątroby z toksyn. Nie brak w nich także fosforu oraz potasu, które pozytywnie wpływają na nasze kości oraz zęby, a także beta-karotenu, który poprawia wygląd naszej skóry (między innymi ujednolicając jej koloryt) oraz… pozytywnie wpływa na funkcjonowanie oczu! Znajdziemy w nich także błonnik, który znany jest z tego, że poprawia perystaltykę jelit. Wreszcie, szparagi są bogate w asparaginę, która stymuluje nerki do odpowiedniej pracy oraz pomaga utrzymać odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. Warto również wiedzieć, że zielone szparagi są niskokaloryczne - zawierają jedynie 18 kalorii w stu gramach!

Jak przyrządzać zielone szparagi?

Zielone szparagi można przyrządzać na wiele sposobów. Zawsze, przed ich podaniem, należy odciąć końcówki łodyg - około 2-3 centymetrów. Zielonych szparagów nie musimy obierać - wystarczy umyć je pod bieżącą wodą. Najczęściej podaje się je gotowane w wodzie lub na parze, bez żadnych dodatków - są one wtedy chrupiące i delikatne. Jeśli chcemy nieco “wzbogacić” ich smak, możemy skropić je sokiem z cytryny lub oliwą z oliwek. Z racji delikatnego smaku, można je uczynić dodatkiem do sałatki - na przykład z owocami morza. Szparagi można podawać również z bułką tartą lub polane masłem (tak jak często czyni się to z fasolką szparagową). Coraz bardziej popularne jest także “otulanie” ich ciastem francuskim - trzeba jednak pamiętać, że zawierają wówczas zdecydowanie więcej kalorii! Szparagi mogą także stać się podstawą pożywnej zupy kremu lub sosu do makaronu.


Jeśli chciałbyś poznać więcej sposobów przyrządzania zielonych szparagów oraz dowiedzieć się, jakie inne produkty pomogą Ci cieszyć się zdrowiem i szczupłą sylwetką, odwiedź Centrum Dietetyczne Naturhouse. Przed dietetykami z Centrum zdrowa dieta nie ma żadnych tajemnic!

Umów się na bezpłatną konsultację u dietetyka