14 listopada (w rocznicę urodzin odkrywcy insuliny) organizowane są obchody Światowego Dnia Walki z Cukrzycą. Dzień ten stwarza okazję do edukacji i zwiększania świadomości społeczeństwa na temat tej choroby i konsekwencji z nią związanych.

Niestety statystyki nie są dobre – z roku na rok wzrasta ilość osób z cukrzycą typu I lub II albo insulinoodpornością. Na świecie już około 5% populacji cierpi na te schorzenia. Od początku lat 90. liczba zachorowań na cukrzycę wzrosła aż sześciokrotnie! Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć co powoduje chorobę i jak postępować, aby jej zapobiegać.

Co jest przyczyną choroby?

Możemy wyróżnić kilka typów cukrzycy, które wywoływane są przez różne czynniki.

Cukrzyca typu I najczęściej atakuje ludzi młodych, a jej przyczyną jest nieprawidłowe działanie układu immunologicznego i niszczenie komórek trzustki odpowiedzialnych za produkcję insuliny.

Cukrzyca typu II to najczęściej występujący rodzaj tego schorzenia, które pojawia się u osób dorosłych. Organizm chorych nie produkuje wystarczającej ilości insuliny lub jest na nią odporny. Przyczyną tego typu cukrzycy mogą być uwarunkowania genetyczne, ale w największym stopniu są to: niewłaściwy tryb życia, otyłość (szczególnie brzuszna) i nieprawidłowy sposób odżywiania.

Cukrzyca ciążowa pojawia się w trakcie ciąży u kobiet, które wcześniej były zdrowe. Przyczyną jest znaczny wzrost stężenia hormonów (estrogenów, progesteronu i hormonów łożyska). Niezdiagnozowana i nieleczona może być groźna dla dziecka.

 

Jak zapobiegać cukrzycy?

Szybkie tempo życia, stres, objadanie się wysoko przetworzoną żywnością typu fast-food, słodyczami, spożywanie słodkich napojów oraz brak odpoczynku powodują rozregulowanie organizmu, a szczególnie pracy trzustki. Dlatego w profilaktyce cukrzycy bardzo ważne jest dbanie o właściwe nawyki żywieniowe i unormowane tempo życia.

Dietetyk Naturhouse podpowiada jak ustrzec się przed cukrzycą:

  • Ryzyko zachorowania na cukrzycę znacznie zmniejsza się, jeśli utrzymuje się zdrową masę ciała (odpowiednią do wieku, wzrostu i budowy ciała), a także dba o codzienną aktywność fizyczną.
  • Ruch nie tylko pomaga w kształtowaniu sylwetki, ale też przyczynia się do poprawy pracy układu krwionośnego, a co za tym idzie lepszego dotlenienia organizmu, polepszenia stanu zdrowia i ogólnego samopoczucia.
  • Bardzo ważną rolę w profilaktyce cukrzycy odgrywa też właściwa dieta cukrzycowa:  
    • pamiętaj, by była bogata w warzywa i owoce;
    • ograniczaj spożycie tłuszczów oraz węglowodanów prostych - nie tylko słodyczy, ale również białego pieczywa i produktów mącznych;
    • unikaj produktów z tzw. „ukrytym cukrem” jak słodkie jogurty, serki itp.;
    • eliminuj produkty wysoko przetworzone;
    • unikaj alkoholu;
    • pamiętaj o regularności posiłków w ciągu dnia – jedz częściej, ale mniejsze porcje.
  • Podstawą diety osób chorych na cukrzycę lub tych, które chcą się przed nią bronić jest dobór produktów o niskim indeksie glikemicznym, czyli takich, które nie powodują nagłych skoków poziomu insuliny we krwi. Węglowodany z takich produktów uwalniane są stopniowo, dostarczając energii na dłużej. Produkty o wysokim indeksie glikemicznym nie tylko sprzyjają powstawaniu nadwagi, ale powodują nagłe i krótkotrwałe skoki poziomu insuliny we krwi. Częste spożywanie takich produktów może więc doprowadzić do zaburzeń pracy trzustki i powstania cukrzycy.

Jak wybierać produkty o niskim indeksie glikemicznym?

Produktów o niskim czy średnim indeksie glikemicznym jest bardzo dużo. Są to zazwyczaj owoce i warzywa, nabiał, pełnoziarniste pieczywo, makaron razowy, nieoczyszczony ryż, grube kasze. Należy się natomiast wystrzegać produktów wysoko przetworzonych, białego pieczywa, oczyszczonych makaronów, białego ryżu, gotowych sosów i dosładzanych soków i napojów itp.

Indeks glikemiczny jest znacznie niższy, gdy spożywamy produkty w ich naturalnej postaci niegotowane i nieprzetworzone. Jeśli już gotujemy (warzywa, makarony lub ryż) starajmy się, aby były al dente, nie rozgotowane.


Badaj się!

Nieleczona cukrzyca może doprowadzić do wielu powikłań (uszkodzenie siatkówki oka, uszkodzenie nerek, uszkodzenie nerwów, zmiany miażdżycowe, trudno gojące się owrzodzenia prowadzące nawet do amputacji kończyn, zaburzenia erekcji) lub nawet zakończyć się śmiercią. Dlatego tak ważne jest zapobieganie chorobie poprzez ograniczanie czynników ryzyka oraz regularne badania poziomu cukru we krwi.

U każdego dietetyka Naturhouse możesz sprawdzić, czy Twoja waga jest prawidłowa i czy Twój sposób odżywiania jest właściwy. Z nami nauczysz się odpowiednich nawyków żywieniowych, aby skutecznie zapobiegać cukrzycy i innym chorobom, związanym z trybem życia. Umów się na wizytę i nie daj się chorobie>>