Składniki:

  • 3-4 buraki 
  • 3 łyżeczki chrzanu
  • sok z cytryny wg uznania
  • sól wg uznania
  • 2 łyżki  sezamu
  • 2 łyżki orzechów nerkowca
  • 1-2 łyżki   pestek z dyni
  • łyżka suszonej żurawiny

Przygotowanie:

Buraki upiec przez ok.45 w piekarniku ustawionym na 200 stopni C, bez termoobiegu. Następnie wystudzić, obrać ze skóry i zetrzeć  na tarce o grubych oczkach. Następnie dodać 3 solidne łyżeczki tartego chrzanu (można użyć gotowego) Doprawić sokiem z cytryny i solą . Na suchej patelni zrumienić sezam i drobno posiekane orzechy wraz z dynią i posypać nimi buraki. Można dodać żurawiny.


Zdaniem dietetyka

mgr inż. Małgorzata Tubaj 
dietetyk Naturhouse, autorka przepisu na sałatkę z buraków

Właściwości lecznicze i wartości odżywcze buraków są znane nie tylko w Polsce. Mimo że buraki nie są bogatym źródłem żelaza, to wspaniały środek krwiotwórczy, zapobiegający anemii. Zawarte w burakach barwniki należą do bardzo silnych przeciwutleniaczy i czterokrotnie zwiększają przyswajanie tlenu przez komórki. Wspomagają zatem układ krwionośny. Kwas foliowy, w który obfitują buraki, nie tylko warunkuje prawidłowy rozwój płodu, ale też pomaga usunąć z krwiobiegu homocysteinę - jej wysoki poziom może wywołać choroby serca. Buraki pomagają unormować poziom cholesterolu, przeciwdziałają też zwapnieniom naczyń krwionośnych.

Powinni je jadać również osoby z nadciśnieniem. Wskazane są również dla pań w okresie menopauzy.  Zmniejszają ryzyko zachorowania na osteoporozę. Podobnie jak soja, łagodzą dolegliwości przekwitania: dotleniają serce, wyrównują jego pracę, zmniejszają także ciśnienie krwi, łagodzą dokuczliwe uderzenia gorąca i nawracające migreny. Buraki niestety mają wysoki indeks glikemiczny, dlatego nie powinni ich spożywać chorzy  na cukrzycę.

Buraki są niskokaloryczne - mają zaledwie 33 kcal w 100 g.

Składniki mineralne zawarte w burakach rozpuszczają się w wodzie, dlatego lepiej nie gotować buraków, chyba że w zupie. Buraki będą bardziej wartościowe, jeśli zostaną upieczone w skórce i obrane dopiero przed jedzeniem. A jeśli ktoś chce w pełni skorzystać z ich bogactwa, niech pije surowy sok z buraków. 

Umów się na bezpłatną konsultację u dietetyka