Przetwory z domowej spiżarni

« Wróć do listy aktualności

Dobrym sposobem na zachowanie wakacyjnego wigoru i zdrowia są przetwory z owoców - smakowita osłoda jesiennych i zimowych dni.


Domowe przetwory to znany od wieków sposób na zachowanie dobroczynnych właściwości owoców przez cały rok. Zamknięte w słoiczkach witaminy pomagają w walce z jesiennymi przeziębieniami, są idealnym dodatkiem do potraw czy rozgrzewającej herbaty. W ich przygotowaniu najważniejsza jest odpowiednia receptura - dobór produktów oraz sposób przetwarzania.

Słodkie przetwory, w zależności od konsystencji, dzielimy na te, w których znajdują się kawałki owoców – konfitury, te będące połączaniem całych owoców i musu – dżemy oraz pozbawione kawałków owoców marmolady i powidła.

Powidła nie tylko śliwkowe

Powidła przyrządza się gotując drylowane owoce przez kilka dni, aż rozmiękną, a następnie zgęstnieję. Najbardziej popularne są oczywiście te wyrabiane ze śliwek węgierek, o słodko-kwaśnym smaku i gęstej, ciemnobrązowej konsystencji. Powidła śliwkowe oprócz tego, że są smacznym dodatkiem do ciast, naleśników i innych potraw, mają również właściwości zdrowotne, m.in. regulują perystaltykę jelit. Przygotowuje się je bez dodatku cukru, dlatego są najmniej kaloryczne ze wszystkich słodkich przetworów – mówi Anna Marciniec, dietetyk z Centrum Naturhouse. Powidła możemy przyrządzić także z innych owoców pochodzących z naszych sadów: brzoskwini, moreli lub jabłek.

 

Słodka konfitura

Konfiturę uzyskuje się natomiast gotując całe owoce lub ich mniejsze kawałki w syropie cukrowym bądź w zagęszczonym soku z winogron. Podstawą dobrej konfitury jest klarowny i gęsty syrop przyrządzany z wody i cukru oraz najwyższej jakości, słodkie owoce. Jeśli wyrabiamy ją z owoców pestkowych, należy je starannie wydrylować. Do konfitury nie powinno się dodawać żadnych środków konserwujących, jedynie cukier. Na jeden kg owoców stosuje się ok. 2 kg cukru, dlatego jest ona niezwykle kaloryczna. Jeśli jednak zachowamy umiar, spożywając konfiturę jedynie jako dodatek do herbaty lub deserów, możemy bez obaw delektować się jej smakiem.

 

Dżem, a może marmolada?

Do przygotowania dżemów potrzebne są zmiażdżone owoce, mogą być także mrożone. Aby uzyskać odpowiednią gęstość należy dodać cukier, cukier żelujący lub pektyny, a następnie gotować do momentu uzyskania właściwej konsystencji. Dobry dżem musi być galaretowaty i łatwy do rozsmarowania. Według ustalonych norm powinien on zawierać min. 60% cukru.  Z kolei do przyrządzenia marmolady wykorzystuje się dokładnie zmielone owoce, ale tylko te, które mają duże ilości pektyn. Przetwory z owoców są niezwykle smaczne, niestety w większości zawierają duże ilości cukru, dlatego mogą być tuczące. Osobom dbającym o linie poleca się np. dżemy niskosłodzone, czyli takie w których na 100 gram produktu przypada nie więcej niż 40 g. cukru. Alternatywą są również  przetwory słodzone fruktozą, ksylitolem lub stewią, ponieważ nie powodują gwałtownego wzrostu poziomu cukru we krwi i nie zwiększają apetytu – dodaje dietetyk z Naturhouse.

 

Kupne czy domowe?

Z całą pewnością domowe przetwory lub te pochodzące z upraw ekologicznych są lepszym rozwiązaniem niż zakupione w sklepie, przede wszystkim z uwagi na brak konserwantów oraz słodzików. Przygotowując konfiturę lub dżem mamy wpływ na dobór owoców, sami decydujemy o ilości cukru i sposobie przyrządzania. Warto zatem przed nadejściem zimy zadbać o zaopatrzenie spiżarki w  domowej roboty, zdrowe i smaczne przetwory.