Dieta na obniżenie poziomu cholesterolu oraz zdrowe tłuszcze w diecie to pojęcia, które wszyscy słyszymy bardzo często. Niewiele osób jednak wie tak naprawdę, co one oznaczają. Poznaj zatem fakty i mity na temat tłuszczu i tego, jakie miejsce powinien on zajmować w naszej diecie!

Każdy cholesterol to cichy zabójca.

MIT. Słowo “cholesterol” zwykle kojarzy nam się z cholesterolem, który przyczynia się do powstawania blaszek miażdżycowych i może doprowadzić do zawału serca lub udaru mózgu. Cholesterol ten nosi nazwę LDL i znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego. Istnieje jednak także “dobry” cholesterol, czyli HDL - ta substancja pozytywnie wpływa na nasz układ krwionośny. Dieta cholesterolowa ma zatem na celu ograniczenie ilości spożywanego cholesterolu LDL.

Zdrowe tłuszcze znajdziemy w rybach i roślinach.

FAKT. Ryby (zwłaszcza morskie) oraz tłuszcze roślinne, takie jak olej z pestek winogron czy oliwa z oliwek zawierają tłuszcze nienasycone, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Są one niezbędne między innymi do produkcji enzymów i hormonów, a także wspierają układ odpornościowy i umożliwiają właściwą pracę mózgu. Wartościowe tłuszcze znajdziemy też między innymi w orzechach.


Dieta odchudzająca nie powinna zawierać tłuszczów.

MIT. Zdrowy tłuszcz w diecie jest niezbędny, aby organizm mógł normalnie funkcjonować - także wtedy, kiedy jesteśmy na diecie odchudzającej. Owszem, kiedy pragniemy pozbyć się zbędnych kilogramów, powinniśmy ograniczyć ilość spożywanych tłuszczów (zwłaszcza tych pochodzenia zwierzęcego), ale nigdy nie wolno całkowicie z nich rezygnować.

Niektóre witaminy są rozpuszczalne wyłącznie w tłuszczach.

FAKT. Z tego właśnie powodu do sałatek powinniśmy zawsze dodawać nieco oliwy z oliwek, oleju z pestek dyni czy winogron, który umożliwia wchłanianie i transport tych witamin, które nie rozpuszczają się w zwykłej wodzie. Witaminy takie to przede wszystkim A, D, E oraz K.

Produkty light zawsze zawierają mniej tłuszczu, więc są zdrowsze.

MIT. Produkty light muszą zawierać o 30 procent mniej kalorii, niż zwykła wersja produktu - zwykle kaloryczność zwiększa się zatem poprzez ograniczenie zawartości tłuszczu. Jednak to, że w danym produkcie, na przykład serku, znajduje się mniej tłuszczu, nie oznacza wcale, że jest on zdrowy - tłuszcz jest “nośnikiem” smaku potrawy, więc musi zostać czymś zastąpiony. Nierzadko stają się to sztuczne, szkodliwe substancje.

Tłuszcz dostarcza naszemu ciału dużo energii.

FAKT. Głównym źródłem energii w naszej diecie powinny być węglowodany. Zaraz za nimi znajdują się jednak tłuszcze, które także dostarczają energii naszym narządom i tkankom. Spalenie 1 grama tłuszczu dostarcza nam 9 kalorii! Tłuszcz umożliwia także gromadzenie energii, a także wchodzi w skład naszych płynów ustrojowych.


Tłuszcz jest w diecie niezwykle istotny. Jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat zdrowego odżywiania, sprawdź, gdzie znajduje się najbliższe Centrum DIetetyczne Naturhouse i umów się na wizytę! Nasi specjaliści od reedukacji żywieniowej pomogą Ci zadbać o zdrowie i promienny wygląd.

Umów się na bezpłatną konsultację u dietetyka