Czas przygotowań do świąt Bożego Narodzenia, rodzinne obiady i kolacje to trudny okres dla osób walczących o zgrabne ciało. Nie musisz sobie jednak odmawiać wszystkiego. Bardzo ważne jest, aby zachować zdrowy umiar. Sprawdź jakie wskazówki ma dla Ciebie dietetyk, by przetrwać święta, będąc na diecie redukcyjnej.

 

Przestrzeganie diety bywa trudne na co dzień, a co dopiero podczas świąt, kiedy na stole pojawiają się nasze ulubione potrawy. Do tego w dużych ilościach i najczęściej przyrządzone według tradycyjnych przepisów. Kilkudniowe ucztowanie może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu oraz sylwetce. Zwłaszcza osoby będące na diecie narażone są na wiele kalorycznych pokus. Czy zatem jednym sposobem na uniknięcie dodatkowych centymetrów w pasie jest rezygnacja z tradycyjnych przysmaków? – Dieta odchudzająca nie powinna wykluczać kosztowania świątecznych specjałów. Jeśli podczas przygotowywania i spożywania potraw będziemy pamiętali o najważniejszych zasadach zdrowego odżywania, nie musimy obawiać się niechcianych kilogramów. Świąteczne menu należy odpowiednio wcześniej zaplanować, a o pomoc warto poprosić dietetyka – mówi Zofia Urbańczyk, dietetyk Naturhouse.

 

Kaloryczne pułapki na świątecznym stole

Zamiast rezygnować z ulubionych dań, takich jak bigos, pierogi czy barszcz, wystarczy przygotować je w mniej kaloryczny sposób. Unikajmy przede wszystkim smażenia potraw (mięs, pierogów, ryb), zwłaszcza na głębokim tłuszczu, wybierając zdrowsze metody obróbki – pieczenie lub gotowanie. Odstawmy także niezdrowe dodatki w postaci boczku, skwarków, majonezu, a śmietanę zamieńmy na jogurt naturalny. Przyrządzając tradycyjny bigos możemy zamienić proporcje i dodać więcej chudego, białego mięsa. – Osoby będące na diecie powinny uważać na dodatkowe węglowodany – ziemniaki czy kluski, które lepiej zamienić na większą porcję surówki. Kaloryczną pułapką są również alkohole i słodkie napoje, głównie te gazowane. Zastąpmy je szklanką wody mineralnej z cytryną lub filiżanką czerwonej herbaty – dodaje Zofia Urbańczyk. Pamiętajmy też, że nie wszystkie świąteczne potrawy są aż tak kaloryczne. Bez większych obaw możemy sięgać np. po pierogi z kapustą i grzybami, czysty barszcz czerwony przygotowany na wywarze z samych warzyw oraz odpowiednio przyrządzone ryby (gotowane, pieczone lub z grilla). Do tych najzdrowszych zalicza się m.in. karpia, dorsza, łososia, śledzia czy tuńczyka.


Nie rezygnuj z prawidłowych nawyków żywieniowych

Podczas świątecznych dni warto szczególnie pamiętać o właściwych nawykach żywieniowych. Chcąc spróbować wielu potraw, nakładajmy na talerz mniejsze porcje, a pomiędzy kolejnymi posiłkami róbmy sobie przerwy. – Zdecydowanie złym pomysłem jest głodzenie się przez cały dzień, aby później zjeść więcej. Duże znaczenie ma również odpowiednie łączenie dań – mając ochotę na coś słodkiego, nie decydujemy się na deser zaraz po sycącym obiedzie – przekonuje dietetyk z Naturhouse.

Jeżeli szukasz przepisów na potrawy świąteczne, które nie tuczą lub chcesz zaskoczyć swoich bliskich zdrowym i smacznym wypiekiem, wstąp do najbliższego Centrum Naturhouse i odbierz poradnik świąteczny przygotowany przez dietetyka.

Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy porady i wskazówki "Jak przetrwać Święta na diecie" oraz przepisy na niskokaloryczne i smaczne dania świąteczne. Poniżej prezentujemy przepis na świąteczną kaczkę z jabłkami i żurawiną. Koniecznie wypróbuj!

 

Inspiracje na świąteczne dania odnajdziesz rownież w 3 części naszej ksiażki kucharskiej "Gotuj zdrowo i ze smakiem". Szczególnie polecamy przepis na bigos z suszonymi grzybami oraz pomysły na dania z ryb.

Książki kulinarne dostępne są we wszystkich Centrach Dietetycznych Naturhouse. Polecamy!

Kaczka z jabłkami i żurawiną


Składniki:

  • 2 większe piersi kaczki
  • 2 jabłka
  • 1 szklanka soku jabłkowego 100%
  • garść suszonej żurawiny
  • 2 ząbki czosnku
  • tymianek
  • majeranek
  • liść laurowy
  • 1 łyżka oleju rzepakowego
  • sól
  • świeżo mielony czarny pieprz

Przygotowanie:  

Piersi kaczki należy opłukać pod bieżącą wodą, oczyścić i usunąć tłuste kawałki. Skórę na filecie ponacinać w kratkę. Wszystkie zioła wraz z czosnkiem  należy wymieszać z olejem i natrzeć nimi kaczkę, po czym wstawić ją do lodówki na minimum 1 godzinę (najlepiej na całą noc). Filety umieścić w naczyniu żaroodpornym, zalać sokiem jabłkowym, poukładać dookoła ćwiartki jabłek, dodać suszoną żurawinę i liście laurowe. Piec w temperaturze 180°C przez ok. 20-25 minut pod przykryciem. Następnie zdjąć pokrywę naczynia i piec jeszcze 5 minut dla zarumienienia skórki.


Więcej świątecznych przepisów>>